Ons verhaal
Je leert het leven omarmen als je zelf wordt omarmd.
Daarom geloven wij al bijna 100 jaar in elkaar.
Op de Rosa Basisschool geloven we dat kinderen pas echt tot bloei komen als ze zich gezien en gedragen voelen. Daarom zetten we niet alleen in op wat ze leren, maar vooral op hoe we met elkaar omgaan. Een diepgewortelde manier van kijken naar kinderen, ouders en elkaar.
Omarmen is: je welkom voelen nog vóór je iets hebt hoeven bewijzen.
Omarmen is: gezien worden zoals je bent, niet zoals je zou moeten zijn.
In een wereld waarin alles steeds sneller gaat, waarin kinderen opgroeien met ideaalbeelden, prestatiedruk en een eindeloze stroom prikkels, is het niet vanzelfsprekend dat je mag zijn wie je bent. Daarom kiezen wij voor vertraging. Voor aandacht. Voor de basis van het leren. Ouders zoeken een plek waar hun kind zich veilig voelt, waar het de ruimte krijgt om op eigen kracht te groeien. Rosa is zo’n plek.
We geven leerlingen de tijd, een hoop plezier en de waardering die ze verdienen. Want wie bij zichzelf kán blijven, kan met nieuwsgierigheid en openheid naar de wereld kijken. En dat is precies wat de wereld van nu zo hard nodig heeft.
Vanuit onze katholieke oorsprong is er een vanzelfsprekende aandacht voor elkaar: voelbaar in de knuffel bij de deur, de collega die inspringt zonder dat het hoeft, de ouder die even vraagt hoe het met de meester gaat. Vanaf het allereerste begin hebben de waarden van respect en verbondenheid de toon gezet. Bij ons draait geloven niet om naar boven kijken, maar om elkaar écht aankijken. Iedereen mag zichzelf zijn. Daarin zijn we misschien wel revolutionairder dan ooit. Want we geloven in mensen. In kinderen. In elkaar. En dat voel je.
Kinderen leren hier dat ze mogen blijven wie ze zijn. Hun echte ik zit er al. We laten ze niet opgaan in het gemiddelde, maar zoeken naar wie ze in de kern zijn. Zo maken we ze weerbaar. We leren ze hun eigen kompas te voelen en te volgen. Grenzen stellen. Luisteren naar zichzelf én naar anderen. Dat doen we in een open sfeer, door het goede voorbeeld te geven. Gewoon door eerlijk onszelf te zijn. Daarmee creëren we ruimte voor iedereen in de school. Dat vraagt om moed, van kinderen, maar ook van ons. Zo kiezen wij voor onderwijs met lef.
Betrokkenheid vormt het kloppend hart van ons onderwijs. Oog en oor voor de kinderen, ouders, elkaar en onze omgeving. Daar begint het mee.
Plezier zorgt voor betere prestaties, zo simpel is het. Een dag niet gelachen, is wat ons betreft een dag niet geleefd. Plezier stimuleren we onder meer door kinderen aan te moedigen en uit te dagen, succes te laten ervaren, door spel (spelend leren), afwisselende, actieve werkvormen met focus op samenwerken.
Groei is meer dan een optelsom van taal en rekenen. Kinderen krijgen bij ons de kans hun talenten te ontdekken. Onder meer door ons rijke naschoolse aanbod van workshops en sport: van voetbal tot theater. Maar ook met behulp van onze sociaal-emotionele methode – de Kanjertraining – groeien ze. Ze leren beter wie ze zijn, wat ze belangrijk vinden, hoe ze voor zichzelf opkomen.